Veelgestelde
vragen

U vraagt wij beantwoorden

Bekijk hieronder de vragen die door klanten het meest aan ons worden gesteld:

Gopren is gebaseerd op het, door speciale elementen, dempen van alle bewegingen en onnodige deiningen die alle auto’s normaal gesproken vertonen. Het bijzondere soort kunststof waarvan het gemaakt is absorbeert de krachten die de veer indrukken en beheerst deze waardoor de terugverende krachten, welke de stabiliteit van de auto verminderen, worden beperkt. In het geval van plotseling sturen om een obstakel te ontwijken, komt het systeem direct in actie en zorgt het ervoor dat de controle over de auto blijft behouden waardoor deze zonder problemen weer in de juiste richting kan worden gestuurd.

Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden. • Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is: • Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo’n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter; • Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.

In ieder geval veiligheid en rijcomfort. Bedenk daarbij dat de reparatie- en vervangingskosten die u gegarandeerd krijgt als u blijft doorrijden met slecht uitgebalanceerde banden pittig kunnen zijn. Deze kunt u eenvoudig vermijden door uw banden te laten balanceren.

Hoe vaak het verstandig is uw wielen te laten balanceren, hangt af van de frequentie van de volgende klachten: • Uw stuur en/of dashboard trilt bij hogere snelheden (100 tot 140 km/uur) • Uw stuur beweegt zich langzaam heen en weer bij een lage snelheid (40 tot 70 km/uur) Wij adviseren u al bij de minste trilling de balans te laten controleren, aangezien dit nooit vanzelf overgaat en gaandeweg erger wordt.

Bij balanceren slaan/plakken wij een zink op de velg. Dit zink heeft een bepaald gewicht dat nodig is om de onbalans op te heffen. Dit doen wij op een computergestuurd apparaat waarmee het benodigde gewicht tot op de gram kan worden vastgesteld. Wij meten het wiel met de band door om vast te stellen dat hij over de hele omtrek even zwaar is.

Ja, de wielstanden zijn niet correct, waardoor de banden minder gelijkmatig slijten en dus sneller aan vervanging toe zijn. Bij een slechte uitlijning neemt de rolweerstand ook toe waardoor het brandstofverbruik zal stijgen. Het is dus verstandig om uw auto regelmatig uit te laten lijnen.

Bij een uitlijning meten wij de wielstanden van uw auto. Indien nodig, corrigeren wij de afstelling van deze wielstanden volgens fabrieksspecificaties of aangepast naar wenselijk. Ook kunnen wij hiermee het stuur rechtzetten.

U herkent een verkeerde uitlijning als u merkt dat uw banden aan de binnen- of buitenkant sneller dan gebruikelijk slijten. Het kan ook voorkomen dat uw auto naar één kant ‘trekt’ of dat hij zwaarder stuurt. Een auto is goed uitgelijnd als hij goed en soepel rechtuit rijdt.

Minder veiligheid en rijcomfort • verhoogde bandenslijtage, ze gaan korter mee • snellere slijtage van de mechanische onderdelen • hoger brandstofverbruik • slechtere rijprestaties • slechtere wegligging en stuurgedrag

De wielen van uw auto zijn in nauwkeurig bepaalde standen geplaatst voor een prettig weggedrag en een minimale bandenslijtage. Maar na verloop van tijd kunnen er in deze wielstanden afwijkingen ontstaan. Bijvoorbeeld als gevolg van het rijden over een grote steen, door diepe gaten in het wegdek of door hard contact met een stoeprand. Ook bij een aanrijding kan een wiel een klap hebben opgelopen. Daardoor is uw auto minder koersvast, dus minder veilig, en zullen de banden sneller onregelmatig slijten.