Veelgestelde vragen


Hoe lees ik mijn bandenmaat?

Wanneer er wordt gevraagd om uw bandenmaat moet u kijken op de zijkant van uw band. Hier ziet u het merk van de band staan, en een aantal cijfers en letters. Bijvoorbeeld: 195/65R15 89H. Dit is de Europese norm hoe de bandenmaat correct wordt omschreven/aangegeven. De afzonderlijke getallen betekenen: 195: Dat is de breedte van de band in mm. 65: De hoogte/breedte verhouding van de band. R: Het bouwtype “Radiaalband”. 14: De velgdoorsnee in inches 89: De draagcapaciteit (hier 580 kg). H: De snelheidscategorie (hier tot 210 km).

Wat is het nut van de montage van Sistema Gopren?

Sistema Gopren biedt het voordeel van een veel veiliger weggedrag in alle rij-omstandigheden met goed of slecht weer, op de snelweg of een B-weg, omdat het de stabiliteit en de grip op de weg verhoogt en het overhellen vermindert (zowel in de bochten als bij het remmen).

Waarom winterbanden?

Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden. Niet alleen op sneeuw en ijs, maar u heeft er al wat aan bij lagere temperaturen en op droge wegen. Dus is het voor de eigen en andermans veiligheid een goede zaak om deze zachtere bandensoort te monteren in winterse omstandigheden. • Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is: • Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo’n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter; • Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.

Wat levert balanceren mij op?

In ieder geval veiligheid en rijcomfort. Bedenk daarbij dat de reparatie- en vervangingskosten die u gegarandeerd krijgt als u blijft doorrijden met slecht uitgebalanceerde banden pittig kunnen zijn. Deze kunt u eenvoudig vermijden door uw banden te laten balanceren.

Hoe vaak en wanneer balanceren?

Hoe vaak het verstandig is uw wielen te laten balanceren, hangt af van de frequentie van de volgende klachten: • Uw stuur en/of dashboard trilt bij hogere snelheden (100 tot 140 km/uur) • Uw stuur beweegt zich langzaam heen en weer bij een lage snelheid (40 tot 70 km/uur) Wij adviseren u al bij de minste trilling de balans te laten controleren, aangezien dit nooit vanzelf overgaat en gaandeweg erger wordt.

Wat doen jullie bij balanceren?

Bij balanceren slaan/plakken wij een zink op de velg. Dit zink heeft een bepaald gewicht dat nodig is om de onbalans op te heffen. Dit doen wij op een computergestuurd apparaat waarmee het benodigde gewicht tot op de gram kan worden vastgesteld. Wij meten het wiel met de band door om vast te stellen dat hij over de hele omtrek even zwaar is.

Kost een slechte uitlijning mij geld?

Ja, de wielstanden zijn niet correct, waardoor de banden minder gelijkmatig slijten en dus sneller aan vervanging toe zijn. Bij een slechte uitlijning neemt de rolweerstand ook toe waardoor het brandstofverbruik zal stijgen. Het is dus verstandig om uw auto regelmatig uit te laten lijnen.

Wat doen jullie bij uitlijnen?

Bij een uitlijning meten wij de wielstanden van uw auto. Indien nodig, corrigeren wij de afstelling van deze wielstanden volgens fabrieksspecificaties of aangepast naar wenselijk. Ook kunnen wij hiermee het stuur rechtzetten.

Hoe weet ik wanneer ik moet uitlijnen?

U herkent een verkeerde uitlijning als u merkt dat uw banden aan de binnen- of buitenkant sneller dan gebruikelijk slijten. Het kan ook voorkomen dat uw auto naar één kant ‘trekt’ of dat hij zwaarder stuurt. Een auto is goed uitgelijnd als hij goed en soepel rechtuit rijdt.

Wat kan er gebeuren bij een verkeerde uitlijning?

Minder veiligheid en rijcomfort • verhoogde bandenslijtage, ze gaan korter mee • snellere slijtage van de mechanische onderdelen • hoger brandstofverbruik • slechtere rijprestaties • slechtere wegligging en stuurgedrag